Tiedote

Kyselytutkimus: Suomalaiset haluavat tukea paikallista yrittäjyyttä matkailemalla kotimaassa

Yhä useampi suomalainen suuntaa lomailemaan kotimaan kohteisiin ja matkailutrendeinä paikallisuus ja vastuullisuus ovat edelleen ajankohtaisia. Erityisesti näin poikkeusaikana halukkuus tukea paikallista yrittäjyyttä ja matkailla kotimaassa nousevat esiin. 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan matkustushalukkuus kotimaassa on noussut kevään mittaan jopa 10 prosenttiyksikköä ja nyt jo reilusti yli puolet (67 %) vastaajista sanoo aikovansa matkustaa tänä kesänä Suomessa.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän kyselytutkimuksen* mukaan kotimaanmatkailulle on juuri nyt kysyntää. 67 % vastaajista kertoo matkustavansa tänä kesänä kotimaassa, vastaava luku oli vielä maaliskuun alussa 57 %. Kotimaanmatkailuhalukkuus korostuu erityisesti 18-34-vuotiailla, joista jopa 74 % aikoo matkailla Suomessa.

Tutkimuksen mukaan koronavirustilanne on vaikuttanut kotimaanmatkailusuunnitelmiin 45 %:lla vastaajista. 23 % vastaajista aikoo lisätä kotimaanmatkailua poikkeustilanteen takia ja jopa 15 % sanoo, etteivät olisi muuten valinnut kotimaassa matkailua lainkaan. Keskeisimpänä syynä kotimaanmatkailusuunnitelmien muutokseen mainittiin kuitenkin halukkuus tukea suomalaista yrittäjyyttä (32 %). 73 % vastaajista sanoo, että koronavirustilanteella ei ole ollut vaikutusta matkailubudjettiin negatiivisesti.

“Kotimaanmatkailu on nyt kiinnostavampaa kuin ehkä koskaan ja ihmisillä näyttäisi olevan sekä rahaa että halua tukea paikallista yrittäjyyttä. Nyt meillä on yhdessä matkailuorganisaatioiden ja -yritysten kanssa oiva tilaisuus näyttää, että kotimaanmatkailun ei tarvitse olla jatkossakaan kenellekään mikään kakkosvaihtoehto. Suomi on täynnä upeita kohteita, joista löytyy jokaiselle jotakin, olitpa sitten kiinnostunut kulttuurista, luonnosta, ruoasta tai aktiviteeteista”, nostaa esiin Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Kotimaanmatkailu on vastuullinen valinta

“Koronakriisi on ollut taloudellisesti ja henkisesti erittäin raskas matkailu- ja ravintola-alan yrityksille sekä niiden työntekijöille. On ilahduttavaa, että suomalaiset haluavat matkustaa kotimaassa ja tukea paikallista yrittäjyyttä. Suomessa voi kokea unohtumattomia matkailuelämyksiä. Samalla suomalaiset voivat auttaa toimialan yrityksiä ja niiden työntekijöitä selviytymään kriisistä", sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Tutkimuksen mukaan 32 % aikoo rajoittaa matkailua kotimaassa rajoitusten höllentämisestä huolimatta ja 18 % vastaajista aikoo jättää lomamatkan kokonaan väliin tänä kesänä.

“Meillä kaikilla, niin yrityksillä kuin henkilökohtaisesti, on merkittävä rooli siinä, että kotimaanmatkailu on tänä kesänä turvallista. Muistamalla turvavälit, käsienpesun ja muut turvaohjeet jokainen meistä voi pitää huolta siitä, että mahdollisimman moni uskaltaa hyvillä mielin lähteä matkailemaan koti-Suomeen. Haluan kannustaa kaikki mukaan tekemään yhdessä turvallista ja mukavaa kotimaanreissukesää,” summaa Hellén.

Tutkimuksen mukaan matkailu painottuu edelleen vahvasti kesälomakuukausille, kun 67 % vastaajista aikoo matkustaa kesä-heinäkuussa, elokuussa 20 % ja syyskuussa enää vain 4 %.

“Tässä poikkeustilanteessa, jossa lomakauden alku viivästyi merkittävästi, tarve kotimaanmatkailukauden pidentämiseen ja ympärivuotisuuteen korostuu entisestään. Yrityksiltä tämä edellyttää palveluiden entistä parempaa tuotteistamista myös syyskesälle. Meillä on nyt edessä uusi kesäkauden määrittely, ja se edellyttää palveluiden pitämistä täysipainoisesti auki pidemmälle syksyyn. 100syytä.fi -sivusto tarjoaa runsaasti vinkkejä myös syyskaudelle, jolloin esimerkiksi kaupunkien runsaaseen kulttuuritarjontaan tai Lapin ruskaan kannattaa tutustua”, muistuttaa Hellén.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan viisi vinkkiä kesä-Suomeen 2020:

Kesähuveja lapsiperheille
Kotimaan kohteet tarjoavat aimo annoksen kesähuveja perheen pienimmille. Jyväskylän seudulta löytyvät seikkailupuisto, liikuntakeskus ja monet muut liikunnalliset kohteet luovat oivalliset puitteet aktiivisten perheiden yhdessäoloon. Etelänloma Ahvenanmaalla vesileikkien ja purjealusten parissa on seesteisempi valinta rauhallista yhdessäoloa kaipaavalle perheelle.

Ainutkertaisia elämyksiä kulttuurin ystäville
Kotimaasta ainutkertaista kulttuuria löytyy joka ilmansuunnasta. Uudessakaupungissa sijaitseva Taidetalo Pilvilinna on upean värikäs kokonaisuus, jossa pääsee itse talon lisäksi tutustumaan taidepolkuun ja kukkivaan ruusupuutarhaan. Lisää erikoista kulttuuria tarjoaa Varkaus ja siellä sijaitsevat Mekaanisen Musiikin Museo ja tatuoinnin värikästä historiaa esittelevä Tattoo Museo.

Seikkailuja luontokohteissa
Suomi on upeita luontokohteita pullollaan ja valinnanvaraa löytyy aina Ahvenanmaalta Inariin saakka. Varsinais-Suomessa sijaitseva Teijon kansallispuisto on varma valinta komeista meri-, järvi- ja suomaisemista haaveileville. Alue sopii mainiosti niin päivän tai useamman pituisille seikkailuille. Myös Lappeenrannassa luontoretkiä riittää usealle päivälle. Kaupungin luontoon voi tutustua esimerkiksi meloen, ulkoilureiteillä samoillen tai pulahtamalla jääkauden muovaamilta kallioilta Saimaaseen.

Adrenaliinia aktiivilomailijalle
Pohjoisen metsät, rannikon maisemareitit ja tuhannet järvet tarjoavat upeat puitteet aktiivilomailijoille. 60 kilometriä pitkä Puumalan rengasreitti kuljettaa polkijan halki Saimaan monimuotoisen kansallismaiseman. Adrenaliinia kaipaavat lomailijat pääsevät Kymijoella perinteisempien aktiviteettien lisäksi kokeilemaan koskenlaskua kumiveneellä ja surffausta kosken kuohuilla.

Makumatka kulinaristille
Suomessa tunnetaan lähiruoan salat, makeimmat elämykset ja puhtaimmat raaka-aineet. Saimaa Gastronomy koostuu neljästä Saimaan äärellä sijaitsevasta ravintolasta, joiden menut rakentuvat kausi- sekä pientuottajien tuotteista. Turun ravintolatarjontaan pääsee puolestaan tutustumaan Food Walk -kortilla, joka sisältää viisi maisteluannosta viidessä Aurajokirannan ravintolassa.

Lisätietoja:

Anne-Marget Hellén, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja
anne-marget.hellen@turku.fi, +358 50 5590499

Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756

Kampanjan kuvamateriaalia ja logot:
https://100syyta.fi/medialle

* Suoma ry:n tilaaman kahden 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruut toteutettiin online-kyselyinä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 18.–22.3.2020 ja 10.-14.6.2020. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja molempiin kyselyihin vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kesän 2019 yhteenveto:

  • Sivustolla luettiin kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja touko-syyskuun aikana yli 1,2 miljoonaa kertaa.
  • Kampanjan sosiaalisen median kanavat keräsivät 13 000 uutta seuraajaa ja yhteensä sosiaalisessa mediassa tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa suomalaista touko-kesäkuussa.
  • Kampanja palkittiin Finnish Travel Gala 2019 -kilpailussa Vuoden matkailukuvan nostajana.