Tiedote

Suoma ry:n tutkimus: Tätä kotimaanrakkaus tarkoittaa suomalaisille

Suomalaisten käsitystä kotimaanrakkaudesta selvitettiin ensimmäistä kertaa. Tutkimuksen mukaan kotimaanrakkaus kiinnittyy luontoon ja iloon suomalaisesta kulttuurista. Suurin osa suomalaisista osoittaa kotimaanrakkautta matkailemalla kotimaassa sekä toisaalta suojelemalla luontoa ja suosimalla kotimaista ostoksissa.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjaa koordinoiva Suoma ry kysyi suomalaisilta, mitä kotimaanrakkaus heille tarkoittaa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten kotimaanrakkaus ja matkailu kotimaassa mahdollisesti liittyvät toisiinsa. Kattavaan kyselytutkimukseen* vastasi 1000 suomalaista eri puolilta kotimaata. Vastaavaa tutkimusta ei ole Suomessa ennen tehty.

Tutkimuksen avointen vastausten perusteella kotimaanrakkaus liittyy vahvasti puhtaan luonnon arvostukseen, ylpeyteen ja iloon omasta kulttuurista sekä esimerkiksi turvallisuuteen ja rehellisyyteen. Näin suomalaiset määrittelevät kotimaanrakkautta:

“Minulle kotimaanrakkaus on oman ympäristön arvostamista ja Suomessa olemisen nauttimisesta.”

“Arvostusta kotimaan kauneuteen, Suomen kesään, vehreyteenja yöttömiin öihin.”

“Tuttua ja turvallista, lämmintä, raikasta ja ylpeyttä rakkaastakotimaasta. Puolueetonta asennetta, rehellisyyttä ja kaikkien kukkien kukkimisen sallimista.”

“Suomen luonto, pikkukylät ja kaupungit eripuolilla maata. Kauniita maisemia, eri alueiden murteita ja tapoja.”

“Puhdasta luontoa, vesistöjä, kansallispuistoja.”

“Kotimaan puhdasta luontoa, historiaa ja kulttuuria. Perinteitä.”

“Kotimaanrakkaus on lisääntynyt iän mukana. Se merkitsee kaunista luontoa, mutta myös tunnetta ja ylpeyttä kotimaan hyvistä ominaisuuksista, johon kuuluu kauneuden lisäksi myös rehellisyys ja turvallisuus.”

“Oman kotimaan ja erityisesti luonnon arvostaminen. Paikallisten tukeminen ja kotimaisten yritysten ja tuotteiden suosiminen.”
 

Kotimaanrakkautta osoitetaan matkailemalla Suomessa

Tutkimuksesta nousee esille, että kotimaanrakkaus liittyy myös kotimaanmatkailuun: 67 prosenttia kertoo osoittavansa kotimaanrakkautta matkustamalla kotimaassa. 59 prosenttia taas osoittaa kotimaanrakkautta suojelemalla luontoa, 58 prosenttia suosimalla kotimaista ostoksissa ja 44 prosenttia tukemalla kotimaisia yrityksiä. Kotimaassa matkailu ja kotimaisen tukeminen ovat tärkeimpiä kotimaanrakkaudenosoituksia erityisesti 25–34-vuotiaille.

Tutkimusvastausten perusteella suomalaiset tuntevat kotimaanrakkautta erityisesti järvimaisemissa (74 %), metsässä (69 %) ja suomalaisessa saunassa (58 %). Suurelle osalle suomalaisista kotimaanrakkauden nostaa pintaan toisaalta meri ja saaristo (45 %) järvimaiseman vastapainoksi.

“Suomalaiset kansallismaisemat, vaihtelevan luonnon kauneus eri puolella Suomea ja eri vuorokaudenaikoina, pitkä rannikko ja monipuoliset vesistöt ovat suomalaisille rakkaita ja merkittävä syy matkailla Suomessa. Kotimaassa lähdetään aktiivisesti sisävesi- ja meriristeilyille, valitaan lomien ajoreitit vesistömaisemissa, majoitutaan uimapaikkojen äärelle ja tunnetaan onnellisuutta erilaisten saunojen lauteilla”, kommentoi Suoma ry:n puheenjohtaja Susanne Rasmus.

100 syytä matkailla Suomessa kokoaa matkailutarjonnan yhteen

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tuo kotimaan kohteet yhteen 100syytä.fi-sivustolle. Jo kahdeksannen kerran järjestettävä kampanja kokoaa matkailuhelmiä ympäri Suomea eli konkreettisia matkailuvinkkejä. Kampanja on aktiivinen toukokuusta syyskuuhun.

Matkailuvinkeille on kysyntää, sillä kyselytutkimuksen* mukaan jopa kolme neljästä (75 %) suomalaisesta aikoo lomailla tänä kesänä kotimaassa, ja useampi kuin kaksi kolmesta (68 %) pääasiassa vain Suomessa.

“Ilmassa on selvästi kotimaanrakkautta ja ennätyksellistä matkailuhalukkuutta. Toivomme, että tämä näkyy menestyksekkäänä kesänä sekä matkailijoille että paikallisille matkailuyrityksille. Kotimaanmatkailun sytykkeitä valtakunnan tasolla kokoavan 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjayhteistyön tavoitteena on auttaa suomalaisia löytämään itselleen sopivimmat helmet omaan matkasuunnitelmaan ja edistää yleisellä tasolla vastuullista kotimaan matkailua ”, kommentoi Rasmus.

Kyselyn mukaan enemmistö kotimaisista matkailijoista suosii kaupunkikohteista (48 %). Niiden lisäksi suomalaisten lomasuunnitelmiin kuuluvat päivämatkat lähiseuduille (47 %) sekä ruoka ja ravintolat (42 %), luontokohteet (37 %) ja mökkiloma omalla mökillä (31 %).

Tärkeimmät syyt puolestaan lomailla tulevana kesänä Suomessa ovat helppous (58 %), turvallisuus (44 %), kiinnostavimmat kohteet (35 %) ja edullisuus (31 %). Kyselytutkimuksen teetti Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry.

Lähde: 100 syytä.fi

 

Lisätietoja:

Susanne Rasmus, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja,
susanne.rasmus@jyvaskyla.fi, +358 400 885 786

Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja,
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756

Kampanjan kuvamateriaalia ja logot:
https://100syyta.fi/medialle

Kampanja sosiaalisessa mediassa:
Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa

Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?

* Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 18–22.04.2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Suoma ry jäsenpiiriin kuuluu 120 matkailuorganisaatiota koko maan kattavasti.