Tiedote

Suoma ry selvitti: Kotimaan matkoja suunnitellaan nyt enemmän kuin vuosiin

Suomalaisilta löytyy intoa matkailla kotimaassa edellisvuosia enemmän, ja jopa yli puolet suomalaisista aikoo lomailla pääasiassa vain Suomessa, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Syynä korostuu kotimaanmatkailun helppous ja turvallisuus. Turvallisuuden merkitys korostuu edellisvuosia enemmän. Erityisesti nuoremmat arvostavat kotimaanmatkailun edullisuutta ja pitävät kohteita kiinnostavina. Kotimaanmatkailu nousee esille myös suosituimpana tapana osoittaa kotimaanrakkautta.

Suoma ry:n teettämän 100 syytä matkailla Suomessa -kyselytutkimuksen* mukaan jopa 75 % suomalaisista aikoo lomailla tulevana kesänä kotimaassa. Vastaajista jopa 68 prosenttia kertoo matkailevansa pääasiassa vain Suomessa. Joka neljäs (25 %) suosii kotimaassa lähimatkailua. Kaikkein innokkaimpia matkailemaan kotimaassa ovat 25–44-vuotiaat – heistä jopa yli 80 prosenttia kertoo suuntaavansa kotimaan kohteisiin tänä kesänä. 

Matkailuhalukkuus on tänä vuonna korkeampi kuin viime vuonna 2023 (69 %)** tai edes vuonna 2019 (74 %)***, joka oli kotimaisilla yöpymismäärillä mitattuna yksi kotimaanmatkailun huippuvuosista. Tilastopalvelu Rudolfin luvuista selviää, että kotimaiset yöpymiset kasvoivat yli miljoonalla yöpymisellä vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2019. Kasvu oli 6,5 prosenttia koko vuoden kotimaisten yöpymisten osalta ja 6,1 prosenttia kesälomakuukausien osalta. Tuoreen kyselytutkimuksen luvut ennustavat tulevalle kesälle kasvun jatkoa.

100 syytä matkailla Suomessa kokoaa matkailutarjonnan yhteen – tänä kesänä kiinnostaa kaupunkikohteet

Enemmistö vastaajista (48 %) kertoo lomailevansa tänä kesänä suomalaisissa kaupunkikohteissa. Niiden lisäksi lomasuunnitelmiin kuuluvat päivämatkat lähiseuduille (47 %) sekä ruoka ja ravintolat (42 %), luontokohteet (37 %) ja mökkiloma omalla mökillä (31 %).

“Luontokohteet ovat olleet tähän asti kiistaton ykkönen kysyttäessä syitä matkailla kotimaassa. En usko, että niiden vetovoima on vähenemässä, mutta on oikein ilahduttavaa, että kiinnostus kaupunki- ja ruokakohteisiin on noussut noin vahvasti rinnalle. Suomessa on poikkeukselliset mahdollisuudet myös yhdistää luonto ja kaupunki ”, sanoo Suoma ry:n puheenjohtaja Susanne Rasmus

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tuo kotimaan kohteet yhteen 100syytä.fi-sivustolle. Jo kahdeksannen kerran järjestettävä kampanja kokoaa matkailuhelmiä ympäri Suomea eli konkreettisia matkailuvinkkejä niin ruokaan, kaupunkikohteisiin, luontoon, aktiviteetteihin kuin perhekohteisiinkin liittyen. Kampanja on aktiivinen toukokuusta syyskuuhun.

Kotimaa valikoituu helppouden, turvallisuuden ja kiinnostavimpien kohteiden takia

Tärkeimmät syyt lomailla tulevana kesänä Suomessa ovat helppous (58 % ), turvallisuus (44 %), kiinnostavimmat kohteet (35 %) ja edullisuus (31 %). Turvallisuuden merkitys korostuu selvästi edellisvuosia enemmän. Esimerkiksi vuonna 2022 vain 17 prosenttia kertoi suosivansa kotimaanmatkailua turvallisuuden takia.

Erityisesti nuoremmilla 25–34-vuotiailla vastaajilla nousee esille se, että kotimaasta löytyvät kaikkein kiinnostavimmat kohteet (41 %). Muihin ikäryhmiin verrattuna alle 34-vuotiaat myös pitävät kotimaanmatkailua edullisempana.

Kyselystä selviää, että suomalaisten näkemys kotimaanmatkailun hintatasosta on osittain jakautunutta. Joka kolmas (31 %) sanoo matkailevansa kotimaassa sen edullisuuden takia. Toisaalta puolet (52 %) niistä vastaajista, jotka eivät aio matkailla kotimaassa ollenkaan, sanovat syyksi hintojen nousun ja elinkustannusten kallistumisen. 

Suomalaiset tunnustavat kotimaanrakkautta matkailemalla

Kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten käsitystä ja kokemuksia kotimaanrakkaudesta. Avointen vastausten perusteella kotimaanrakkaus liittyy puhtaan luonnon arvostukseen, ylpeyteen ja iloon omasta kulttuurista sekä esimerkiksi turvallisuuteen ja rehellisyyteen. Suomalaiset tuntevat kotimaanrakkautta erityisesti järvimaiseman äärellä, metsässä ja saunassa.

Tutkimuksesta nousee esille, että kotimaanrakkaus ja kotimaanmatkailu liittyvät yhteen: 67 prosenttia kertoo osoittavansa kotimaanrakkautta matkustamalla kotimaassa. 59 prosenttia taas osoittaa kotimaanrakkautta suojelemalla luontoa, 58 prosenttia suosimalla kotimaista ostoksissa ja 44 prosenttia tukemalla kotimaisia yrityksiä. Kotimaassa matkailu ja kotimaisen tukeminen ovat tärkeimpiä kotimaanrakkaudenosoituksia erityisesti 25–34-vuotiaille.

Konkreettisemmin kotimaanrakkaus kiinnittyy eri puolelta Suomea löytyviin maamerkkeihin, ruokaperinteisiin, kansallismaisemiin sekä omaan kotipaikkakuntaan. Naisille kotimaanrakkaus liittyy voimakkaammin omaan paikkakuntaan, peltoihin ja maaseutuun, toreihin ja markkinoihin sekä suomalaiseen musiikkiin. Miesten vastauksissa puolestaan korostuu naisiin verrattuna historialliset kohteet ja urheilutapahtumat.

Lähde: 100 syytä.fi

Lisätietoja:

Susanne Rasmus, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja,
susanne.rasmus@jyvaskyla.fi, +358 400 885 786

Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja,
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756

Kampanjan kuvamateriaalia ja logot:
https://100syyta.fi/medialle

Kampanja sosiaalisessa mediassa:
Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa

Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?

* Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 18–22.04.2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

** Vapaa-aika ja kotimaan matkailu – Sanoma 2023. Online-kysely toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.1.–26.1.2023. 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti, jossa otos N=835.

*** Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16–23.04.2019. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.